15 49.0138 8.38624 arrow 0 both 1 4000 1 0 horizontal https://www.qantara.nl 300 4000

Qantara

Voedsel voor de ziel
  • eBook
  • /
  • Doneren
  • /
  • Dit is onze redactie
  • /
  • Stuur ons een bericht
  • /

Qantara

  • Gezondheid en wetenschap
    • Geneeskunde van de profeet
  • Spiritualiteit
  • Mens en maatschappij
    • Politiek en geschiedenis
    • Persoonlijke blogs
    • Psychologie
  • Inspirerende mensen
  • Lifestyle
FacebookTwitter

Moeten we bang zijn voor de dood? Wat zeggen de filosofen?

Door Burak Yildiz
29 april 2016
5670 Views
Delen
Facebook
F
Twitter
T
Pinterest
P
Reacties

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Stel je eens voor dat je aan een zeldzame ziekte lijdt en er geen geneesmiddel voor is ontwikkeld.  De dokters vertellen dat je niet meer te redden bent. Het einde van je leven komt steeds dichterbij. Je wordt bang voor de dood, want je hebt geen grip meer op je eigen leven. Hoe moeten we omgaan met de angst voor de dood? Dat kan op verschillende manieren.

Als we terug gaan naar de alleroudste filosofen die hebben geschreven over de dood, dan komen we terecht bij de natuurfilosofen en materialisten. Dit zijn filosofen die getracht hebben de wereld te verklaren zonder God er bij te betrekken. De meest invloedrijke klassieke materialist was de Romeinse dichter Lucretius (eerste eeuw voor Christus). Hij is vooral bekend door zijn leerdicht Rerum Natura (Natuur der Dingen).

Bewegende atomen

Volgens Lucretius bestaat de wereld uit atomen die willekeurig bewegen (wervelen) in een leegte. Alles om ons heen bestaat uit atomen. Dus ook wij mensen. Als mensen inderdaad atomen zijn, dan betekent dit dat we niet bang hoeven te zijn voor de dood. Want als we dood gaan, dan houdt ons lichaam op om te bestaan. We hoeven dan ook niet bang te zijn voor een goddelijk oordeel over ons leven op aarde. Je kunt vrijelijk leven zonder dat je na hoeft te denken over de zondes die je het begaan.

Lucretius beschrijft in vijf stappen hoe je de angst voor de dood kunt overwinnen:

1.   Het is niet slecht voor ons niet te bestaan voordat we bestaan (je bent er toch niet)

2.   Niet bestaan voor ons bestaan is hetzelfde als niet bestaan na ons bestaan

3.   Niet bestaan na ons bestaan is niet slecht voor ons.

4.   Wanneer iets niet slecht voor ons is, is het irrationeel hier bang voor te zijn.

5.   De angst voor de dood is irrationeel; wanneer ik er ben is de dood er niet, en als de dood er is ben ik er niet.

Schematisch gezien ziet het er als volgt uit: pre-geboorte -> geboorte -> dood.

Het werk van Lucretius was zeer geliefd in de achttiende eeuw in Europa. In deze periode had de kerk het vooral voor het zeggen. Men vreesde de kerk en de goddelijke oordelen die werden geveld. In 1748 verscheen het boek L’homme machine van de Franse filosoof La Metrie. Het verscheen eerst als anoniem boekje, maar zijn identiteit werd als snel achterhaald. De kerk begon een heuse hetze tegen de ideeën van La Metrie, die uiteindelijk moest vluchten en asiel kreeg van de Pruisische keizer Frederik de Grote. La Metrie wees het dualisme – het onderscheid tussen lichaam en geest – van Descartes af en zei dat de ziel werkt volgens natuurkundige wetten en principes. De ziel bestaat net zoals het lichaam uit substanties.

Een gelukkige dood

Ook volgens de Islam hoeven we – als gelovige en rechtvaardige mensen –  niet te vrezen voor de dood. Wie een goed en rechtvaardig leven heeft geleid, sterft een gelukkige dood. Wie een slecht leven heeft geleid, sterft een ongelukkige dood. De dood betekent de verwijdering van de ziel uit het aardse bestaan. De islam erkent dat de ziel voortleeft in het hiernamaals. Dit in tegenstelling tot het materialisme.

christopher rose.6998465557_ac0abf1e36_zDe islamitische filosoof Averroes zei ooit:

“Er bestaat geen persoonlijke onsterfelijkheid. Het intellect overleeft wel, maar het intellect is niet iets persoonlijks, maar iets collectiefs….”

Hiermee zegt hij dat de individuele ziel opgaat in een eeuwige goddelijk ziel in het hiernamaals. Alle zielen komen bij elkaar in een hogere en grotere ziel. De dood betekent bevrijding van het bestaan op de aarde, ontkoppeling van het lichaam en verlossing van de pijn in ons lichaam.

Geloven in het lot

Al-Qadr is de voorbeschikking van Allah voor alles en iedereen. Dit is een van de zes zuilen van geloof in de islam en het woord heeft een dubbele betekenis. Qadar (het lot) is dat de kennis en waardering dat er iets gaat gebeuren zich bij Allah bevindt. Qadaa (schepping van de gebeurtenis) is dat wanneer de tijd dat iets gaat gebeuren aanbreekt, deze gebeurtenis door Allah wordt geschapen. Dus: Qadar is het plan en Qadaa is de uitvoering daarvan. Als je dat gelooft, zul je als vanzelf de goede en slechte dingen die door Allah zijn geschapen waarderen.

Onze levenslijnen zijn al opgeschreven door God, zonder dat wij weten wat er precies gaat gebeuren. Alleen Allah, de Schepper van het universum, heeft de kennis hierover. Als mens dienen we zorgvuldig om te gaan met onze levens. Dit betekent dat we onze gezondheid moeten beschermen. Roken, alcohol, drugs en (teveel) suiker brengen onze levens in gevaar en bespoedigen de dood. Dus is het beter om deze producten te mijden.

Geloof in Qadr

ali baig.24518130435_732a20468c_zIk denk dat geloof in Al-Qadr je de basis geeft om de angst voor de dood te overwinnen. Het is Gods plan en dat dienen we te waarderen. Maar ook de strijdvaardigheid die de mens gekregen heeft, kan helpen om de angst voor de dood te overwinnen. Dat begint al tijdens de geboorte wanneer de baby – samen met de moeder – fysieke strijd levert om uit de baarmoeder te komen. De mens durft de angst in de ogen te kijken omdat hij weet dat na de zware tijd iets hoopvols en moois zal komen. Of bij de geboorte, of na de dood. Iedereen krijgt zijn eigen pakket aan beproevingen en uitdagingen in het leven. Jezelf weerbaar maken, kan helpen om je van je eigen angsten te bevrijden. Niet alleen maar lichamelijk, maar ook qua houding die je aanneemt als je met de dood geconfronteerd wordt. Probeer dus als mens niet te strijden tegen het lot, maar omarm het.

Foto’s: Flickr.com / Mykhailo Severa, Ali Baig, Christopher Rose
Gezondheid en wetenschap
angst, dood, lot
Over Burak Yildiz
Zie alle berichten van deze auteur
Kaaskop tussen de couscous-eters
Schrijvers schrijven over schrijven: 7 mooie inzichten
bodem leeft
24 mei 2023
De Levende Bodem: een wonder onder onze voeten
15 februari 2023
Al-Ghazali over de 7 voordelen van vrijwillig honger lijden
24 mei 2022
Talbina: helend voor de bedroefde en zieke
Reacties 0

Laat een bericht achter CANCEL

Webshop
– Qantara –
Een open bron voor iedereen die wil lezen hoe het geloof in Allah je als mens kan inspireren!

Ons magazine in je inbox?

Ontvang onze artikelen DIRECT in je inbox!

Jij kunt ons helpen!
** Ben jij ook moe van al die negativiteit rondom de islam? ** Heb je vaak de energie niet om je ertegen te verzetten? ** Qantara brengt je elke week twee nieuwe positieve verhalen ** Wil je ons steunen met € 2,50 per maand? => KLIK HIER!

Qantara Selectie

GEZONDHEID EN WETENSCHAP
bodem leeft
De Levende Bodem: een wonder onder onze voeten
Al-Ghazali over de 7 voordelen van vrijwillig honger lijden
Talbina: helend voor de bedroefde en zieke
Wat zegt de Koran over het ontstaan van het universum?
Eeuwenoude discussie onder de geleerden: bestaan besmettelijke ziekten?

Qantara Selectie

INSPIRERENDE MENSEN
Yasmine Tegouana: “Het is een gunst om een ander te mogen helpen”
Muhammad Ali: “Ik ben niet de grootste. Dat is Hij!”
Het grote gevaar van het veroordelen van ‘de ander’
Zakariya Bosmans: “Ik heb me in alle rust kunnen ontwikkelen als moslim”
“Laat in je eigen bubbel eens een ander geluid horen!”

Qantara Selectie

MENS EN MAATSCHAPPIJ
Yasmine Tegouana: “Het is een gunst om een ander te mogen helpen”
Muhammad Ali: “Ik ben niet de grootste. Dat is Hij!”
bodem leeft
De Levende Bodem: een wonder onder onze voeten
Waarom lukt het niet om de ware te vinden?
Het grote gevaar van het veroordelen van ‘de ander’
Lees! In de naam van jouw Heer, die alles heeft geschapen.
(Koran 96:1)

Ons doel

> Qantara.nl is een online magazine. Een open bron voor iedereen die wil lezen over hoe het geloof in Allah je als mens kan inspireren. Gemaakt door een collectief van schrijvers en redacteuren. Wij willen je verrassen met nieuwe invalshoeken. Een andere manier van kijken, ook bij onderwerpen waarop een taboe lijkt te liggen.

> Bij ons lees je interviews met moslims zoals jij. Waarom doen ze de dingen die ze doen. Wij hebben een ander soort gesprek, omdat wij kunnen snappen en willen weten hoe hun geloof hen inspireert. Om op die manier voedsel voor de ziel te zijn voor iedereen die daar behoefte aan heeft.

Onze schrijvers

> Qantara heeft een brede blik. Onze schrijvers zijn in het dagelijks leven student, huisvrouw, expat, coach, kindertolk, redacteur, jurist en wetenschapper.

> Onze schrijvers zijn echte wereldburgers: met wortels in landen als Turkije, Algerije, Somalië en natúúrlijk Nederland en België.

 

 

 

Reacties van onze lezers

“Wat schrijven jullie toch prachtig. Kan geen geschikte woorden bedenken om te omschrijven hoe goed jullie zijn. Moge Allah SWT jullie rijkelijk belonen! 🙏”

 

“Positieve info over islam. #soulfood“

 

“Prachtige stukken over psychologie, islam en maatschappij.”

Qantara 2019 © - Alle rechten voorbehouden
FacebookTwitter
  • ↑ Omhoog
  • /
  • Privacybeleid
  • /
x Gedeeld
X
Wil jij ons steunen? Bestel dan via Qantara bij Bol.com.
Bekijk de webshop