15 49.0138 8.38624 arrow 0 both 1 4000 1 0 horizontal https://www.qantara.nl 300 4000

Qantara

Voedsel voor de ziel
  • eBook
  • /
  • Doneren
  • /
  • Maak kennis met onze redactie
  • /
  • Stuur ons een bericht
  • /

Qantara

  • Gezondheid en wetenschap
    • Geneeskunde van de profeet
  • Spiritualiteit
  • Mens en maatschappij
    • Politiek en geschiedenis
    • Persoonlijke blogs
    • Psychologie
  • Inspirerende mensen
  • Lifestyle
FacebookTwitterLinkedin

Hoe hou je je als moslim staande in de ‘storm’ om je heen?

Door Irene Schippers
5 juli 2023
1339 Views
Delen
Facebook
F
Twitter
T
Pinterest
P
Reacties

Het is opvallend hoeveel Engelstalige sprekers – die we eigenlijk alleen maar kennen van hun lezingen op Youtube en Facebook – nu opeens kiezen om naar Nederland te komen en ons als moslims persoonlijk te ontmoeten en toe te spreken. Zo was ik zelf dit jaar aanwezig bij lezingen van Yasmin Mogahed en Yasir Qadhi.

Het fijne van hun lezingen, ook online, is dat de onderwerpen die ze aankaarten zo herkenbaar zijn. Beide sprekers richten zich op hoe we ons geloof kunnen beleven in een seculiere samenleving. Voor mij als bekeerling is dat denk ik wel iets anders dan voor een geboren moslim, omdat je als bekeerling vanuit een blanco positie start.

Leven in een seculiere omgeving

Ik wil jullie hieronder graag meenemen in de gedachten die Yasir Qadhi met ons deelde in zijn 3 uur durende lezing ‘Braving the Storm’. Het gaat me daarbij vooral om de erkenning die ik voelde en de denkoefeningen die hij aan ons meegaf.

Yasir Qadhi is duidelijk een spreker die verder wil gaan dan de individuele beleving van het geloof. Let wel, dat laatste is ook heel belangrijk, zeker in een tijd waarin velen van ons niet meer geïnspireerd raken in de moskee of intellectueel uitgedaagd via interactie met onze geleerden.

Qadhi is in mijn ogen vooral een praktische man, die je laat nadenken hoe je in het hier en nu vorm kunt geven aan de islamitische levenswijze, waartoe Allah ons oproept en de Profeet voor ons een rolmodel is. In zijn lezing hoorde ik veel zaken voorbij komen op het niveau dat ikzelf via gesprekken en ervaringen ook al had bereikt. En dan is het fijn om die argumenten op zo’n duidelijke manier nog eens op een rij te horen langskomen. En alhamdoelilah zette hij me op andere vlakken juist opnieuw aan het denken. Het voelde als een goed gesprek met mijn eigen bewust-zijn. En dat kreeg ik ook terug van de moslima’s die om mij heen zaten.

Unieke positie in wereldgeschiedenis

Qadhi schetst de uitzonderlijke positie waarin we ons nu als moslims in de wereldgeschiedenis bevinden. Het is voor het eerst dat zo’n grote groep moslims leeft in een seculiere democratie, waarin het onderwerp God als een privézaak gezien wordt. Er zijn inmiddels zo’n honderd miljoen moslims die zo leven, in landen waar ons niet van overheidswege wordt voorgeschreven wat we moeten geloven. Het betekent dat wij zelf moeten bepalen wat het betekent om Nederlands en moslim te zijn.

Daar waar cultuur en religie altijd heel erg met elkaar verweven zijn geweest, is er nu een generatie volwassen aan het worden die deze combinatie niet meer als bindend ervaart. Het roept de vraag op wat nu precies de religie is die we willen behouden. Het besef dringt door dat het groepsdenken, dat in de moslimlanden van onze ouders altijd heel sterk was, niet altijd de juiste weg is.

In hoeverre is wat je als gelovige doet een bewuste keuze, gebaseerd op je geweten en bewustzijn?

Het vraagt enorm veel moed om onszelf op dit vlak te bevragen. Want naast de invloed van onze seculiere omgeving, zijn we zelf ook allemaal geboren én gevormd in een bepaalde lijn binnen de islam. En we voelen allemaal haarfijn aan dat die ‘subculturen’ niet dé islam zijn. Dus moeten we onszelf op de man of vrouw af vragen: welke dingen doe je voor je geloof omdat je het zo gewend bent en het prettig voelt? In hoeverre is wat je als gelovige doet een bewuste keuze, gebaseerd op je geweten en bewustzijn? In hoeverre bevraag jij je eigen (voor)oordelen?

Bewustwording en balans

Qadhi benoemt dat de klassieke geleerden geen antwoorden hebben voor deze tijd. Hij wijst ons erop dat je bij de adviezen die je hoort, bewust moet zijn dat er verschillende zienswijzen zijn. Zo baseren de wetsscholen zich op de tradities van het verleden en ervaren die als bindend. Aan de andere kant van het spectrum zijn er moslims die de tradities respecteren maar toch vooral zeggen dat God ons niet voor niets verstand gegeven heeft en we ons daarin moeten blijven ontwikkelen. Qadhi is zelf voor het balans zoeken tussen de teksten van de geleerden en wat dat betekent in de context van vandaag. Hij noemt in dit verband de onlangs overleden geleerde Yusuf al-Qaradawi. Zijn belangrijkste uitgangspunt was dat de traditie niet goddelijk is en dat we de fiqh als dynamisch moeten beschouwen. En dat daarbij de nadruk moet liggen op de toepassing in het hier en nu.

Qadhi benoemt bijvoorbeeld het meedoen met de gangbare religieuze en publieke bijeenkomsten in het land waar je woont. Hij spiegelt ons voor dat het de haram-onderdelen van de bijeenkomsten en festiviteiten zijn die het haram maken en niet het meedoen aan de bijeenkomst zelf. Hij heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat je als weldenkende moslim heel duidelijk de grens weet tussen écht meedoen aan een religieuze bijeenkomst van anderen en het aanwezig zijn uit respect en beleefdheid.

Bekeerlingen

Ik stond zelf voor deze keuze tijdens de kerkdienst voor mijn gestorven zus. Als ik dan hoor dat andere bekeerlingen van hun man niet naar de begrafenissen mogen van hun dierbaren, vraag ik me altijd af waar die mannen de empathie verloren zijn in het interpreteren van hun geloof.

Qadhi noemt hierbij als voorbeeld een verhaal van een bekeerling uit de tijd van de Profeet ﷺ. Deze man woonde in het noorden van het Arabische schiereiland en kreeg te horen dat hij naar Mekka of Medina moest gaan om moslim te zijn. Maar de Profeet gaf hem juist het advies om te blijven wonen waar hij vandaan kwam, bij zijn eigen mensen, en zich juist moest kleden en eten zoals hij dat gewend was, met inachtneming van de islamitische regels natuurlijk.

Wees juist zichtbaar als moslim en handel vanuit de sterke ethiek die je hebt meegekregen van de Profeet ﷺ.

Dit maakt duidelijk dat imiteren iets relatiefs is en dat we het leven leven van de mensen om ons heen. Er is in feite ook niet zoiets als een wij en zij. We leven allemaal in dit ene land en er is veel meer dat ons bindt dan dat we het pertinent met elkaar oneens zijn. Qadhi herinnert ons aan het feit dat de Profeet ﷺ ons leert om in samenlevingen eerst de verbinding te zoeken. De islam leert ons om oprecht en ethisch te handelen en als zodanig zouden we voorop moeten lopen in het optreden tegen onrecht. We moeten niet zwaaien met de Koran om anderen te veroordelen, maar juist uit onze islam-bubbel komen om bij te dragen aan de samenleving als geheel. Wees juist zichtbaar als moslim en handel vanuit de sterke ethiek die je hebt meegekregen via het voorbeeld van de Profeet.

Waardeer je dit artikel? Wij hebben hier veel tijd in gestoken. Zonder donaties kan Qantara niet blijven bestaan. Steun je ons met een maandelijkse of eenmalige donatie? Dat Allah je moge belonen!

Vrouwen en mannen

Ter afsluiting geeft Qadhi ons zijn analyse over de man/vrouw verhoudingen in deze tijd. Hij laat zien hoe het feminisme als beweging steeds van onderwerp is veranderd en met de tijd heeft meebewogen. Zo ging het in de eerste golf over het mogen stemmen van vrouwen, ging het in de tweede golf over reproductieve rechten van vrouwen en gaat het in de derde (en volgens sommige zelfs al vierde) golf om gelijkheid op het gebied van werk en representatie.

Volgens Qadhi gaat het in de Koran – op het gebied van de man/vrouw verhouding – vooral om de gevaren van seksuele losbandigheid. Dat percentage is in de laatste eeuw gestegen van 10% naar 95%. Hij benadrukt dat intimiteit niet iets slechts is, maar juist een zegening als het de vorm heeft van een speciale – in de ogen van moslims heilige – band tussen man en vrouw. Losbandigheid normaliseren heeft tot gevolg dat het huwelijk niet meer wordt beleefd als de serieuze band zoals God die bedoeld heeft. Daar komt nog bij dat de rol van de man als qawwaam (beschermer van vrouwen) niet meer zo aanwezig is doordat vechten in een oorlog en kracht nodig hebben voor het werk, in veel gevallen nu door machines wordt gedaan.

We moeten onze ogen als moslims niet sluiten voor dit soort veranderende omstandigheden. We zijn het aan onszelf en onze (toekomstige) huwelijkspartners verplicht om met elkaar te onderhandelen over een goede balans in de huidige context. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je niet meer voldoende hebt aan één inkomen voor een gewoon huishouden.

Uitdagingen aanpakken

Qadhi roept ons op om je bewust te zijn van Allah in alles wat je doet. Het feit dat er ooit een moment komt dat je je voor Allah moet verantwoorden voor alles wat je in je leven op aarde hebt gedaan, is voor mij inderdaad een teken dat ik me er dus nooit te makkelijk vanaf moet maken. En dat als ik dat onbewust wel heb gedaan, ik Allah vraag om mij daar nog tijdens mijn leven op te wijzen, zodat ik berouw kan tonen en mijn gedrag kan verbeteren richting anderen. Ameen.

Mens en maatschappij
balans, geleerden, imiteren, Yasir Qadhi
Over Irene Schippers
Irene is professioneel planner en liefhebber van mooie zinnen. Als ghostwriter helpt ze met het verwoorden van verhalen en missies in de vorm van boeken. Ze woonde zes jaar samen met haar gezin in Algerije, waar haar grootste gemis was dat ze niet kon fietsen.
Zie alle berichten van deze auteur
Stop met het creëren van rampscenario’s in jouw hoofd
De perfecte timing van de komst van de Profeet Mohammed ﷺ
16 februari 2025
Vind innerlijke rust in de Genade van Allah
16 oktober 2024
Hoe blijven we immuun voor de donkere kant van technologie?
3 maart 2024
De onvermijdelijke ontmoeting met pornografie op internet – hoe help je je kind?
Reacties 0

Laat een bericht achter CANCEL

Webshop
– Qantara –
Een open bron voor iedereen die wil lezen hoe het geloof in Allah je als mens kan inspireren!

Ons magazine in je inbox?

Ontvang onze artikelen DIRECT in je inbox!

Jij kunt ons helpen!
** Ben jij ook moe van al die negativiteit rondom de islam? ** Qantara zet hier al zo'n tien jaar lang positieve verhalen tegenover ** Steun ons met € 5,00 per maand => KLIK HIER!

Qantara Selectie

GEZONDHEID EN WETENSCHAP
Woede voorkomen en reguleren met behulp van dhikr en du’a
Voordelen van het eten van dadels voor en tijdens de bevalling
Onze ogen: spiegel van de ziel, poort naar het hart en brein
Slapen is eigenlijk elke nacht ‘een beetje sterven’
bodem leeft
De Levende Bodem: een wonder onder onze voeten

Qantara Selectie

INSPIRERENDE MENSEN
Malcolm X tijdens de Hadj: “Voor het eerst voelde ik mij een compleet mens”
Yasmine Tegouana: “Het is een gunst om een ander te mogen helpen”
Muhammad Ali: “Ik ben niet de grootste. Dat is Hij!”
Het grote gevaar van het veroordelen van ‘de ander’
Zakariya Bosmans: “Ik heb me in alle rust kunnen ontwikkelen als moslim”

Qantara Selectie

MENS EN MAATSCHAPPIJ
Toon berouw – niemand is perfect en vrij van zonden
18 levenslessen uit de Koran voor elke dag
Verdriet na verlies van een dierbare – het gemis komt en gaat als golven
Troost vinden na het verlies van je dierbaren door je verhaal te delen
Vind innerlijke rust in de Genade van Allah
Lees! In de naam van jouw Heer, die alles heeft geschapen.
(Koran 96:1)

Ons doel

> Qantara.nl is een online magazine. Een open bron voor iedereen die wil lezen over hoe het geloof in Allah je als mens kan inspireren. Gemaakt door een collectief van schrijvers en redacteuren. Wij willen je verrassen met nieuwe invalshoeken. Een andere manier van kijken, ook bij onderwerpen waarop een taboe lijkt te liggen.

> Bij ons lees je interviews met moslims zoals jij. Waarom doen ze de dingen die ze doen. Wij hebben een ander soort gesprek, omdat wij kunnen snappen en willen weten hoe hun geloof hen inspireert. Om op die manier voedsel voor de ziel te zijn voor iedereen die daar behoefte aan heeft.

Onze schrijvers

> Qantara heeft een brede blik. Onze schrijvers zijn in het dagelijks leven student, huisvrouw, expat, coach, kindertolk, redacteur, jurist en wetenschapper.

> Onze schrijvers zijn echte wereldburgers: met wortels in landen als Turkije, Algerije, Somalië en natúúrlijk Nederland en België.

 

 

 

Reacties van onze lezers

“Wat schrijven jullie toch prachtig. Kan geen geschikte woorden bedenken om te omschrijven hoe goed jullie zijn. Moge Allah SWT jullie rijkelijk belonen! 🙏”

 

“Positieve info over islam. #soulfood“

 

“Prachtige stukken over psychologie, islam en maatschappij.”

Qantara 2019 © - Alle rechten voorbehouden
FacebookTwitterLinkedin
  • ↑ Omhoog
  • /
  • Privacybeleid
  • /
X
Wil jij ons steunen? Bestel dan via Qantara bij Bol.com.
Bekijk de webshop
x Gedeeld