Iedereen heeft een dagelijkse routine. De één misschien wat specifieker dan de ander. Soms ben je je er bewust van, maar meestal gaat het om gewoontes die gedurende de jaren gevormd zijn. We kunnen veel leren van het dagelijkse leven van de profeet Mohammed vrede zij met hem. Het is daarom interessant om te kijken naar zijn dagelijkse routine.
Van Fadjr tot Dohr
De profeet vrede zij met hem stond op als hij de adhan (oproep tot het gebed) hoorde en zei “Alle lofprijzingen komen toe aan Allah die ons tot leven brengt nadat Hij ons heeft doen sterven en tot Hem is de terugkeer.” Vervolgens borstelde hij zijn tanden schoon met de siwak (een soort stokje dat fungeert als tandenborstel), verrichtte de woedhoe (rituele wassing) en twee rakaat (gebedseenheden) als vrijwillig gebed.
Als de mensen zich verzameld hadden, ging Bilal dicht bij zijn huis staan en zei: “Het gebed, oh profeet van Allah.” Bij het verlaten van zijn huis maakte de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen altijd doea (smeekbede). Na het fajr-gebed in de moskee nam hij de tijd voor dhikr, dat wil zeggen God loven en gedenken, onder andere door Koran te lezen. Vervolgens bleef hij even zitten om met zijn sahaba (metgezellen) te praten. Eenmaal thuis gebruikte hij nogmaals zijn siwak en begroette zijn hele familie. Hij ging langs bij zijn vrouwen en vroeg hoe het met hen ging. Vervolgens vroeg hij of er eten was voor die dag. Zo ja, dan at hij, zo nee, dan nam hij voor om de dag vastend door te brengen.
Nadat de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen zijn familie had bezocht, keerde hij terug naar de moskee. Daar waren ook zijn metgezellen. Dit was het moment waarop de mensen uit Medina kwamen om hun vragen te stellen. De profeet gebruikte dit moment om kennis over te dragen. Hij stelde vragen aan de mensen en ging met hen in gesprek. De uren voor Dohr (middaggebed) bezocht hij familie of liep hij door Medina. De wandeling eindigde vlak voor het gebed bij het huis van een van zijn echtgenotes. Ook nu gebruikte hij, voordat hij de wassing en het gebed deed, opnieuw zijn siwak.
Het voorbeeld van de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen laat zien dat je de ochtend het beste kunt vullen met je dagtaak. Voor de een is dat werken, de ander studeert of helpt mensen. In de tijd dat je thuis bent, is het goed om tijd met je familie door te brengen en hen te helpen met klusjes. De profeet deed vaak een qayloela (dutje) voor het Dohr-gebed, ook iets wat we kunnen navolgen. Sheikh Abdoer-Razzaaq Afifi zei: “En de betekenis van de woorden van de profeet in Sahieh al-Boecharie: “Verricht het Dohr-gebed wanneer het afgekoeld is,” is dat je de Qayloela vóór het Dohr-gebed dient te houden. Als je na het Dohr-gebed een dutje doet, dan wordt het niet beschouwd als de Qayloela.” (uit Fataawa war-Rasaa-il Sheikh Abdoer-Razzaaq Afifi, blz. 412, nummer 27).
Tussen Dohr en Asr
Wanneer Bilal de mensen opriep voor het middaggebed, verrichtte de profeet zijn extra (soenah) gebeden alvorens hij naar de moskee vertrok. Na het Dohr-gebed had hij de gewoonte om de aanwezige moslims toe te spreken, zeker omdat de meeste mensen dan extra alert waren na hun powernap van voor het gebed. Na afloop van zijn lezing en eenmaal thuisgekomen verrichte hij nogmaals een extra gebed.
Uit dit voorbeeld van de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen leren we dat je je extra gebeden kunt bidden alvorens je naar de moskee vertrekt. Verder is het goed om op dit moment van de dag kennis te vergaren omdat je dan waarschijnlijk het meest alert bent. De profeet maakte optimaal gebruik van zijn tijd en was een expert op het gebied van time-management.
Van Asr tot Maghrib
Ook na het Asr-gebed gaf de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen een lezing. Hij hield het kort omdat veel van zijn metgezellen na het gebed hun werk voor die dag moesten afronden om op tijd hun avondmaal te (helpen) bereiden.
Na het gebed ging hij naar het huis van de echtgenote die aan de beurt was. Soms verzamelden ook zijn andere vrouwen zich in dat huis. Dit was echte ‘family time’, de profeet stelde vragen en kreeg vragen terug. Dit alles gebeurde in een ontspannen setting. De familie benutte deze tijd om samen kennis te vergaren.
De profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen liet hiermee zien hoe belangrijk het is om je extra gebeden te doen en Asr – het namiddaggebed – echt op tijd te bidden (en dus niet uit te stellen!). En dat het goed is om dagelijks tijd te maken om samen met je familie te leren over islam.
Van Maghrib tot Isha
Zodra de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen de adhan voor Maghrib (avondgebed) hoorde, ging hij zo snel mogelijk naar de moskee. Hij reciteerde meestal korte soera’s omdat hij wist dat mensen moe waren en wilden eten. De profeet zat nooit aan een tafel, zijn eten werd gewoon voor hem op de grond gezet. Hij gebruikte drie vingers om mee te eten en als hij geen gasten had, of metgezellen op bezoek, at hij graag samen met de echtgenote in wiens huis hij was. Vaak at hij van de plek waar zij at en voerde hij haar uit liefde het eten. Nadat hij klaar was met eten, likte hij zijn vingers af en dankte hij Allah.
Bid dus ook het Maghrib-gebed op tijd en probeer vervolgens samen te eten onder het genot van een goed gesprek.
Van Isha tot Fadjr
Voor het Isha-gebed haastte de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen. Als zijn metgezellen nog onderweg waren naar de moskee, wachtte hij even. Na het gebed ging hij huiswaarts of op bezoek bij bijvoorbeeld Abu Bakr of Omar. Als hij op de terugweg langs de moskee liep, gaf hij de arme mensen die daar zaten salaam. Eenmaal thuis hing hij zijn kleren op en ging hij slapen. Hij sliep op zijn rechterzij met zijn hand onder zijn wang. Hij maakte doea en praatte met zijn vrouw tot ze samen in slaap vielen.
Rond middernacht werd de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen wakker. Hij pakte zijn siwak om zijn tanden schoon te maken. Daarna reciteerde hij de laatste tien ayaat (verzen) van soera Al-Imraan. Daarna kleedde hij zich aan en verrichtte de wassing om zijn nachtgebeden te kunnen doen. Hierin las hij de langere soera’s uit de Koran en verlengde de momenten van buigen en knielen. Daarna maakte hij zijn vrouw wakker om samen de drie rakaat van het Witr-gebed te doen. Dit als afsluiting van de vijf dagelijkse gebeden. Meestal ging de profeet vrede zij met hem dan nog even slapen alvorens de nieuwe dag aanbrak.
Kortom: de profeet dat Allah hem moge prijzen bij de engelen verdeelde – gedurende de dag – zijn aandacht over de volgende drie hoofdzaken:
- Allereerst – zijn rabb (Heer). Voor alles wat hij deed, maakte de profeet vrede zij met hem een doea en na elk gebed deed hij dikhr. Dit is iets wat we allemaal kunnen doen, ongeacht waar we zijn, thuis, op school of op het werk.
- Ten tweede – zijn gemeenschap. Op verschillende momenten op de dag, vond de profeet tijd om zijn gemeenschap dingen te leren. Maak daarom ook tijd voor jouw gemeenschap, dat wil zeggen de mensen die bij jouw in de buurt zijn of wonen.
- Tot slot – zijn familie. Naast zijn belangrijke taak als boodschapper van Allah maakte de profeet zoveel mogelijk tijd om aandacht te schenken aan zijn familie. Dus laat je werk, studie of sociaal leven geen excuus zijn om je familie te verwaarlozen.
Salaam aleikum,
Wat zijn de bronnen waar dit uitgehaald is over qailulal voor dohr?